הטרדה מינית במקום עבודה

חוויתם הטרדה מינית במקום העבודה? הוטרדת? הגישו נגדך תלונה על הטרדה? קיראו את המאמר הבא ובו דוגמאות והכוונה לדרכי התמודדות משפטית. (יש להיוועץ עם עורך דין פלילי לפני כל פעולה) , אנו זמינים לכל שאלה.

כאשר אדם מוטרד מינית, או שהוא חש התנכלות בעבודה על רקע מיני, מדובר על פגיעה בכבודו, בחירותו, בפרטיותו ובשוויון בין המינים. הטרדה מינית נחשבת למעשה פלילי וכן, מהווה עילה לתביעה בנזיקין.

חוק זה של מניעת הטרדה מינית, נכנס לתוקפו בתשנ"ח 1998.

בישראל, ישנם מקרים רבים  של הטרדה מינית במקום העבודה.

חוק זה מוזכר בסעיף 6א ובסעיף 7, לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אדם שמוטרד מינית במקום עבודתו, רואה אף איום על פרנסתו, כאשר ישנה התנכלות  וניצול יחסי מרות של המעביד כלפי העובד/ת.

 

 

מה ההגדרה של הטרדה מינית במקום העבודה?

כאשר עובד או מעביד, פונה בהצעה בעלת אופן מיני לעובד/ת והתייחסות חוזרת למיניותו או מיניותה של העובדת, די כי תהיה הצעה אחת בלבד.

למשל ממונה שמונע את קידומה של עובדת, בגלל שסירבה להצעתו שהייתה בעלת אופי מיני, או שמעביד פיטר את העובדת שלו, בגלל שסירבה להצעתו החד פעמית למגע מיני.

כאשר עובדת, מקבלת הצעות בעלות אופי מיני מעובד, היא צריכה לפנות למעביד ולדווח על העובד כאשר המעביד לא נקט אמצעים סבירים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, ולא טיפל בתלונת העובדת, הוא עשוי לשאת באחריות לעוולה שביצע העובד.

 

העונש  הצפוי למי שהטריד מינית עובדת

ישנן דרגות של עונש בגין הטרדה מינית במקום העבודה, למשל, כאשר אדם מתבטא באופן מיני או התייחסות מינית לעובד/ת, העונש הוא שנתיים מאסר.

העונש על התנכלות במקום העבודה על רקע הטרדה מינית הוא 3 שנות מאסר.

מי שביצע גם עבירה של הטרדה מינית  וגם התנכל, יעמוד על 4 שנות מאסר שזה העונש החמור ביותר, היות ומדובר על נסיבות מחמירות, המהוות חוסר מוסריות ופגיעה באדם אחר.

יש לציין, כי ניתן להגיש תביעה אזרחית, היות והחוק הוא כמובן לצדו של מי שהוטרד מינית, כאשר ישנה אפשרות להגיש תביעה ללא הוכחת נזק, עד לסכום של 120,000 ₪, אך מי שהוטרד מינית, יוכיח, כי נגרמו לו הן נזקים נפשיים והן נזקים פיזיים, יוכל להגיש תביעה בסכום שיהיה גבוה מ-120,000 ₪.

 

חובת המעביד ונקיטת אמצעים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה

תיקון מס' 11 (התשע"ד 2014) לפי סעיף 7(א)פקודת הנזיקין נוסח חדש, מעסיק, חייב לנקוט אמצעים סבירים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, או התנכלות במסגרת יחסי העבודה ע"י עובד או ע"י ממונה מטעמו ולטפל במקרה. לסעיף 7(א) לחוק ההטרדה המינית קיימים סעיפים נוספים ואלה הם:

 

  • על המעביד, חייב לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בגין הטרדה מינית או התנכלות.
  • על המעביד לטפל ביעילות במקרה של הטרדה מינית או התנכלות ברגע שידע עליהם, ולעשות ככל שביכולתו על מנת שמעשים אלה לא ישנו ולתקן את הפגיעה שנגרמה למתלוננת עקב ההטרדה המינית.

(ב) מעסיק, אשר מעסיק למעלה מ-25 עובדים חייב כאמור בסעיף קטן (א) לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית במקום העבודה. על המעסיק לפרסם את התקנון בקרב העובדים

 

כיצד מתלוננים על הטרדה מינית בעבודה ובאיזו ערכאה ניתן לתבוע את המטריד?

לפי סעיף 10(א) לפקודת הנזיקין (נוסח חדש), רק בסמכותו של בית הדין לענייני עבודה, לדון בתביעה אזרחית. הוראות סעיפים: 10,10א,2 ו-13 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. במישור האזרחי, הפיצוי שניתן על הטרדה מינית ללא הוכחת נזק הוא עד 120,000 ₪.

ניתן לפנות לאפיק הפלילי באמצעות חקירה במשטרה וכן, ניתן להגיש תביעה אזרחית נגד מקום העבודה או נגד המטריד. אפשר לפנות בכל הדרכים הללו למשל אם עובדת הוטרדה במקום עבודתה,
חובות המעביד, עדיין תעמודנה בעינן, אם הוגשה תביעה אזרחית או פלילית ואם לא.

 

כיצד ניתן להתגונן כאשר אתם מואשמים בהטרדה מינית במקום העבודה?

אדם שהואשם בעבירת הטרדה מינית במקום העבודה,  יהיה חייב בסיוע של עו"ד המתמחה בתחום הפלילי.

אם בחקירת משטרה ואם בתביעה משפטית שהוגשה כנגדו. מדובר על עבירה חמורה והתוצאות עשויות להיות חמורות.

עוה"ד יקרא בתיק ויתעמק בו, כך שימצא אסטרטגיה משפטית שתוכל לסייע לו  ולהוציא את מי שהואשם בהטרדה מינית זכאי.

לרוב, עוה"ד ימצא ראיות אשר יוכיחו כי מרשו אינו אשם ויוכיח באמצעות הראיות, שיחות מוקלטות או כל ראיה חותכת אחרת בדבר החפות של מרשו.

לדוגמא, ניתן יהיה להוכיח, כי מי שהוגשה כנגדו תביעה בגין הטרדה מינית בעבודה, לא היו שום הצעות בעלות אופי מיני.

 

נטל ההוכחה בתביעה בגין הטרדה מינית בעבודה

לפי סעיף 7 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חובת ההוכחה , תהיה על המעסיק כי לא פגע פגיעה כאמור בסעיף זה.

אם העובד הוכיח  העובד או מי שדורש עבודה, כי התקיים האמור בפסקה  מפסקאות (1) עד (3) בסעיף 7(א) לחוק, ובלבד שטרם חלפו 3 שנים מיום שנוצרה העילה.

 

 

שתפו:

צרו עמנו קשר

מאמרים נוספים

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן