עבירות כלכליות והלבנת הון

על עבירות כלכליות, הלבנת הון, העונש וחשיבות הייצוג על ידי עורך דין

מהן עבירות כלכליות?

עבירות כלכליות הן עבירות שמשמען הוא העדר עמידה באחד מההגבלים או ההיתרים הפיננסים שנקבעו בחוק כלכלי.

עבירות כלכליות מכונות גם "עבירות צווארון לבן", והן כוללות עבירות מס, עבירות שוחד, עבירות הונאה ועוד.

מבצעי עבירות כלכליות משתמשים בכלים עסקיים קיימים באופן לא חוקי כדי לשלם פחות מס או כדי להרוויח יותר כסף.

יש גם עבירות כלכליות שהמטרה שלהן היא להפוך כסף, שהושג במסגרת ביצוע של עבירות אחרות, לכסף 'חוקי', שניתן להשתמש בו (הלבנת הון).

חשיפת עבירות כלכליות

חשיפת עבירות כלכליות מתחילה לרוב כשעולה חשד לביצוע עבירה כלכלית כזו או אחרת. החשד נבדק באמצעות חקירה כלכלית והחקירה יכולה להיות סמויה או גלויה.

חקירה סמויה מתבצעת ללא ידיעת החשודים. המטרה היא לאסוף ראיות בזמן שהחשודים ממשיכים לבצע את העבירה כשאינם חשופים ואינם יודעים על תהליך איסוף הראיות המתקיים, כמובן.

לרוב, לאחר ביצוע חקירה סמויה, עוברים למישור החקירה הגלויה. המעבר נעשה לאחר שנאספו ראיות ולביצוע מעשים פליליים בחקירה הסמויה ברמה שמספיקה לשלב הבא, במסגרתה עוצרים או מעכבים את המעורבים בפרשה, וחוקרים אותם בחשד לביצוע העבירות, לסיוע בביצוע העבירות או גובים מהם עדויות כעדים בלבד.

סוגי עבירות כלכליות

הסוג המרכזי הראשון של עבירות כלכליות הוא עבירות מס.

הסוג המרכזי השני של עבירות כלכליות הוא עבירות הלבנת הון.

עבירות המס, המהוות עבירות מקור בהתאם להוראות חוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000 (להלן: "החוק") הן:

* עבירות על פי חוק מס ערך מוסף (מע"מ) – כולל, בין היתר, הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות.

* עבירות על פי פקודת מס הכנסה – עבירות שנעברו במטרה להתחמק מתשלום מס.

*עבירות על פי פקודת המכס.

עבירות הלבנת הון והעונש בגינן

עבירת הלבנת הון היא תהליך של הסוואה, טשטוש והטמעת כסף או רכוש שהושגו בדרך לא חוקית לתוך מערכת פיננסית לגיטימית, כך שניתן יהיה להשתמש בהם באופן חוקי.

על פי סעיף 3 לחוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000 (להלן: "החוק"), אדם שעושה פעולה ברכוש אסור, במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו, דינו – מאסר עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

סעיף 4 לחוק קובע, כי אדם העושה פעולה ברכוש, בידיעה שהוא רכוש אסור, דינו – מאסר שבע שנים או קנס פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

תפיסה וחילוט רכוש

בנוסף, אדם שהורשע בביצוע עבירות הלבנת הון צפוי לחילוט הרכוש על ידי רשויות האכיפה של המדינה.

הרכוש שהמדינה יכולה לתפוס כולל: מקרקעין, מטלטלין, כספים וזכויות, רכוש שהוא תמורתו של רכוש כאמור, וכן כל רכוש שצמח או הגיע מרווחי רכוש כאמור.

כמו כן, החוק מעניק ליחידה החוקרת סמכויות לתפוס רכוש של צדדים שלישיים, אשר החשוד ממן את רכישתו או העביר אותו לאותו צד שלישי, ללא תמורה.

חשיבות ייצוג על ידי עורך דין שמתמחה בהלבנת הון

עבירות כלכליות הן עבירות מורכבות אשר פעמים רבות מעורבים בהן גם צדדים שלישיים, אשר קשורים לחשודים ושהרכוש שלהם נתפס ומועבר גם הוא לרשות המדינה. בין אם אתם צד שלישי או חשודים שנחקרים, חשוב שתפנו לייעוץ אצל עו"ד שמתמחה בהלבנת הון, אשר מכיר היטב את החוק והפסיקה, יש לו ניסיון מוכח בתחום הפלילי ובטיפול בתיקים מסוג זה ואשר יוכל לבחון את כלל התיק ובפרט את חוקיות תפיסת הרכוש, ובמקרה הצורך לטעון בבית המשפט, כי עמדת התביעה, לפיה בוצעה עבירת הלבנת הון – שגויה.

משרד עוה"ד זלצברג פולק מתמחה במשפט פלילי, בעבירות כלכליות ובהלבנת הון. עורכי הדין יעמדו לצידכם בכל שאלה וילוו אתכם בכל ההליכים.

5/5 - (5 votes)

שתפו:

צרו עמנו קשר

מאמרים נוספים

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן