קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית אשר נזכרת בסעיף 415 לחוק העונשין הישראלי. על פי חוק זה, "דבר" יכול להיות מקרקעין, מיטלטלין, זכות או טובת הנאה, ומרמה מוגדרת כ"טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת".

על מנת לסבר את האוזן: "דבר" – יכול להיות חפץ מוחשי, כמו למשל בית, קרקע, רכב או כל דבר פיזי אחר, אבל גם יכול להיות לא מוחשי, כמו למשל זכייה במכרז, קבלת תפקיד מסוים, מינוף מוניטין ועוד.

"מרמה" – טענה שקרית אשר האדם שטוען אותה ולא משנה אם בעל פה, בכתב או באמצעים התנהגותיים – יודע שהיא שקרית וטוען אותה על מנת להשיג רווח מסוים עבורו או עבור מקורביו.

גם אדם אשר התחזה למישהו אחר על מנת לקבל דבר מה נכנס לקטגוריה, ואם מוגשת נגדו תביעה היא מוגשת בגין קבלת דבר במרמה.

עבירה זו היא עבירה תוצאתית בהגדרתה, שכן העושה חפץ מאוד בקרות התוצאה.

מהו העונש על קבלת דבר במרמה?

העונש על קבלת דבר במרמה הוא שלוש שנות מאסר, והעונש על קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות הוא חמש שנות מאסר. משמעות הדברים היא, שכאשר מדובר בקבלת דבר במרמה מדובר בעבירה מסוג עוון, וכאשר מדובר בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות – מדובר בעבירה מסוג פשע. בשני המקרים, כמובן, מדובר בעבירה פלילית.

אגב, גם על ניסיון לקבלת דבר במרמה אפשר לקבל עונש. אם אדם לא הצליח לקבל את מבוקשו בעקבות מרמה משום שנתפס בקלקלתו במהלך הדרך – ניתן להגיש נגדו כתב אישום והעונש יהיה בהתאם.

דוגמאות לעבירה של קבלת דבר במרמה

על מנת להבהיר מתי בדיוק שקר הופך לדבר עבירה, נביא שתי דוגמאות:

  • שקר בראיון עבודה – אדם שמספר על עצמו דבר מה לא נכון על מנת להלל את המוניטין שלו ולהתקבל למשרה מסוימת – הוא אדם אשר עבר עבירה.
  • העלמת עובדות – אדם אשר לא סיפר את כל האמת והעלים עובדות על מנת לזכות במכרז מסוים או לקבל כל טובת הנאה אחרת הוא אדם שעבר עבירה.

משמעות הדברים היא, שאדם אשר סיפר דבר שקר או לא סיפר את כל האמת וכך תמרן את האדם איתו דיבר על מנת לקבל דבר מה – הוא אדם אשר קיבל דבר במרמה. חשוב לציין, כי על מנת להוכיח שאכן זה מה שקרה יש להוכיח כי השקר עצמו הוא זה שגרם לו לקבל את הדבר.

העונש על קבלת דבר במרמה

כפי האמור לעיל ועל פי סעיף 415 בחוק, אדם אשר הורשע בבית המשפט בגין עבירה של קבלת דבר בתחבולה צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר בפועל. למרות זאת, ישנם מקרים בהם העונש יהיה חמור יותר ויגיע לעד חמש שנות מאסר בפועל. את העונש החמור יותר מקבל נאשם אשר ביצע את העבירה בנסיבות מחמירות, כגון:

  • מרמה במספר דרכים ביחד – למשל זיוף זהות, התחזות והונאה.
  • ניצול מעמד או מקצוע לטובת קבלת דבר מה.
  • עבירה שתוכננה ובוצעה לאורך זמן רב וגרמה לנזקים משמעותיים למעורבים.

     

עומד בפני כתב אישום או זימון לחקירה? פנה לעו"ד פלילי

לכאורה, אדם שמואשם בקבלת דבר במרמה צריך לפנות אל עורך דין פלילי, שכן מדובר בעבירה פלילית. למרות זאת, עבירות מסוג זה נוגעות הרבה פעמים לתחומי חיים אשר יש עורכי דין שמתמחים בהם, כמו למשל עורך דין מקרקעין, עורך דין דיני מיסים, עורך דין צווארון לבן ואחרים. בכל המקרים שאינם ספציפיים, הכתובת תהיה, כמובן, עורך דין המתמחה במשפט הפלילי.

זלצברג-פולק משרד עורכי דין לשירותכם

אנחנו במשרד עורכי דין זלצברג-פולק מתמחים במשפט הפלילי ומספקים ייעוץ וייצוג משפטיים לנאשמים בקבלת דבר במרמה.

לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ ראשונית אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר טלפוני
או דרך האתר ונשמח לעמוד לשירותכם.

5/5 - (5 votes)

שתפו:

צרו עמנו קשר

מאמרים נוספים

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן