עבירת שוחד – ייצוג משפטי

עבירת שוחד

נדמה כי מאז ומתמיד כותרות העיתונים מלאות בכתבות ובדיווחים על אדם המשמש בתפקיד ציבורי ואשר חשוד בביצוע עבירת שוחד. על מנת להבין מהי בדיוק עבירת שוחד ומהו העונש הצפוי למי שמבצע אותה אנחנו במשרד עורכי הדין זלצברג פולק עושים סדר בדברים.

מהי עבירת שוחד?

כשמדברים על שוחד מתכוונים לכל טובת הנאה, בכסף או בשווה כסף, אשר ניתנת בחשאי לאדם המשמש בתפקיד מסוים וזאת על מנת שיפעל לטובתו של נותן השוחד, וזאת באופן הנוגד את המטרות לשמן הוא מכהן בתפקיד. למעשה, בביצוע עבירת שוחד יש שני צדדים – הצד הנותן את השוחד והצד המקבל, ושני הצדדים הם חלק מהפעולה ולכן שניהם צריכים להיענש. אם היה גורם שתיווך בין הצד שנתן את השוחד לצד שקיבל – גם הוא חלק בלתי נפרד מהפעולה ולכן גם עליו תחול ענישה.

לאיזה קטגוריה שייכת עבירת שוחד?

הן מתן שוחד, הן קבלת שוחד והן תיווך בין נותן השוחד למקבל השוחד נחשבים כמעשי שחיתות, והם מטופלים בישראל, על פי חוק העונשין, כעבירות פליליות.

ייצוג שוטרים בחקירה

שיחת ייעוץ

מוזמנים לשיחת ייעוץ איתי ללא התחייבות

כיצד מוכיחים שבוצעה עבירת שוחד?

על מנת להאשים אדם בלקיחת שוחד, במתן שוחד או בתיווך בעסקת שוחד, חשוב מאוד לבסס את קיומם של שלושה פרמטרים:

  • היותו של מקבל השוחד עובד ציבור – מתן כסף, מתנות או הטבות מסוג אחר לאדם שאינו עובד ציבור אינו נחשב מתן שוחד. על מנת שהעבירה תיחשב כעבירת שוחד, מי שמקבל את השוחד חייב להיות עובד ציבור ויש להוכיח שטובת ההנאה היתה בבחינת שוחד לעובד ציבור.

    תפקידו של עובד ציבור מוגדר בהרחבה על פי החוק, וההגדרה כוללת גם תפקידים קבועים, גם תפקידים זמניים ואפילו תפקידים בהתנדבות ואנשים שהם עדיין רק בגדר מועמדים לתפקיד.

    יתרה מכך, על פי החוק עובד ציבור הוא גם אדם העובד בחברה פרטית אשר מספקת שירות לציבור הרחב, כמו למשל שומרים בחברות אבטחה, עובדים באגודות משותפות ובקרנות נאמנות ועוד.

  • מתן טובת הנאה – על מנת להגיש נגד אדם מסוים כתב אישום בגין מתן שוחד או קבלת שוחד, יש להוכיח שהיה מתן של טובת הנאה מסוימת לעובד הציבור. טובת ההנאה יכולה להיות כסף, אולם יכולה להיות גם כל דבר אחר שמועיל לנותן השוחד, לרבות מינוי לתפקיד מסוים, מתנה כלשהי, סיקור מגמתי בתקשורת וכל תמורה אחרת שיש בה תועלת.
  • טובת ההנאה התקבלה על ידי עובד הציבור בתמורה לפעולה שביצע מתוקף תפקידו – חשוב מאוד להוכיח שטובת ההנאה ניתנה לעובד הציבור בהקשר לתפקידו המסוים ולא כאדם פרטי.

במקרים בהם אפשר להגיד שהמתנה ניתנה בין חברים, יש בעיה להגיד שהיתה כאן עבירת שוחד מלאה.

חשוב לציין, כי אין צורך להוכיח כי מי שקיבל את טובת ההנאה אכן ביצע את הפעולה שעבורה היא ניתנה לו. עצם קבלת טובת ההנאה הוא עצמו עילה מספקת להוכחה של עסקת שוחד.

עוד דבר: גם אם עובד הציבור לא היה מודע לכך שהאדם שנתן לו את טובת ההנאה מנסה לשחד אותו יכול בית המשפט לפסוק כי אכן התקיימה כאן עבירת שוחד.

לאור כל האמור לעיל, חשוב להדגיש כי ההגדרה של עבירת שוחד אינה מצטמצמת רק למקרים בהם אדם מסוים העביר מעטפה עם מזומנים מתחת לשולחן לאדם המשמש בתפקיד ציבורי.

יש מגוון רחב של מקרים בהם אין בכלל ספק בקיומה של עבירת שוחד, וצריך לבחון כל מקרה לגופו בצורה מקיפה ומדויקת.

הענישה בגין עבירת שוחד

בשנת 2010 חלה החמרה בעונש של המשתתפים בעבירת שוחד, וזאת במסגרת תיקון לחוק העונשין. ההחמרה חלה הן על גובה הקנס והן על מספר חודשי המאסר, כך שהיום העונש של מי שמקבל שוחד עומד על 10 שנות מאסר והעונש של מי שנותן שוחד עומד על 7 שנות מאסר.

החמרה זאת באה לבטא את החומרה שמייחסת מערכת המשפט לעבירות השוחד, וההחמרה בענישה נועדה לטובת פגיעה במוטיבציה לתת ולקבל שוחד.

לסיכום: עבירת שוחד היא עבירה חמורה מאוד וההתייחסות אליה הינה בהתאם.

אם אתם נאשמים בקבלת שוחד, במתן שוחד או בתיווך במסגרת עסקת שוחד, חשוב מאוד שתתייעצו עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות צווארון לבן. עורך דין כזה יוכל לספק לכם ייעוץ משפטי מקצועי ולוות אתכם בכל התהליך המשפטי עד לסיומו המלא.

משרד עורכי הדין זלצברג פולק מתמחה בטיפול בעבירות צווארון לבן בכלל ובעבירות שוחד בפרט. לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ צרו עמנו קשר טלפוני או דרך האתר ונשמח לעמוד לשירותכם.

5/5 - (5 votes)

שתפו:

צרו עמנו קשר

מאמרים נוספים

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן